Ettevõtte arenemise lugu osa 2.
2. apr. 2016
Tauri Taimre
Service Check asutaja Ettevõtlus
Enimloetud artiklid
- Madise juuli-august 2023 kokkuvõte 06.09.2023 13:40
- Teekond kahemiljonise investeerimisportfellini 11.01.2022 22:58
- Madise juuni 2023 kokkuvõte 14.07.2023 12:57
- Madise mai 2023 kokkuvõte 05.06.2023 23:58
- Riistvara vs tarkvara startupid: müüdid ja tegelikkus 13.07.2023 16:55
Viimased artiklid
- Madise juuli-august 2023 kokkuvõte 06.09.2023
- Madise juuni 2023 kokkuvõte 14.07.2023
- Riistvara vs tarkvara startupid: müüdid ja tegelikkus 13.07.2023
- Tulevikutööstus - järgmine buum? 27.06.2023
- Madise mai 2023 kokkuvõte 05.06.2023
Ettevõtte arenemise lugu osa 2. Esimene osa
Järgmiseks sammuks oli osaluste jagunemise kokku leppimine. Koos sai kiirelt otsustatud, et mõlemad hakkavad omama täpselt 50% osalusest ning enne lõpliku otsuse tegemist tuleb teha veel üks oluline samm, mis peaks olema iga ettevõtet alustava inimese üheks sammuks enne ettevõtte registreerimist. Aga sellest juba järgmises osas…
Sellel hetkel polnud ma väga palju lugenud majandusalast kirjandust ja artikleid. Samuti puudus mul täielikult ülevaade sellest, mida ja kuidas tuleks teha enne ettevõttega alustamist. Õnneks sujus kõik kuidagi nii loomulikult ning olen äärmiselt õnnelik, et enne lõplikku otsust viisime läbi ka turu-uuringu. Turu-uuringu raames tegime konkurentide finantsanalüüsi ning hindasime nende pädevusi. Lisaks saatsime potentsiaalsetele klientidele küsitluse. See on küll lühike variant sellest, mida tegelikult peaks tegema kuid kuna meil puudus varasem kogemus ja teadmised, siis ei osanud ka midagi rohkemat teha.
Konkurentide finantsanalüüs peaks sisaldama ettevõtte aastaaruannete analüüsi, et näha ära toote või teenuse pakkujate kasumimarginaalid ning valdkonna põhikulude marginaale viimase 2-5 aasta jooksul. Aastaaruannete tellimine on tänapäeval väga odavaks tehtud ning neist saadav ülevaade on uude valdkonda sisenemisel väga kasulik. Pädevuse all pean silmas toote või teenuse pakkujate kodulehtede analüüsi (Mille poolest erinevad konkurentidest? Mis on nende missioon ja visioon? Mida kliendid neist arvavad? Kuidas nad oma toote/teenuse lahti mõtestavad? Milline on teenuse puhul protsess? jms).
Analüüsides teeninduskvaliteedi uuringute teenusepakkujate finantstulemusi nägime, et marginaalid olid üpris erinevad kuid jäid 10-25% vahele. Arvestatavaid teenuse pakkujaid oli sellel hetkel turul kaks, millest ühele kuulus vähemalt 60% turuosa, teisele 30% ja väiksematele kokku 10%. Teenuse pakkujate käive kasvas ajas vaadeldava kolme aastase perioodi jooksul korralikult, mis kinnitas, et antud teenuse turg kasvab ajas veel märgatavalt Meie valdkonna põhiliseks kuluartikliks on tööjõukulu, mis on olenevalt teenuse pakkujast 50-80% müügitulust.
Kuna turul tegutses üks suur ja üks väiksem tegija, kes mõlemad olid tegevad olnud üle 7 aasta, siis olid nad pigem mugavustsoonis. Nende turundustegevus oli pea olematu ning kodulehed pigem aegunud. Tundsime piltlikult, et antud valdkonna teenusepakkujad vajasid ühte korralikku külma dušši.
Teine osa analüüsist kaasab uuringusse potentsiaalsed kliendid. Teeninduskvaliteedi ja selle arendamise eest vastutab enamasti ettevõtetes üks järgneva valdkonna juhtidest – teenindusjuht, personalijuht või turundusjuht. Kõige tihedamini on selleks teenindusjuht, ent paraku kõikides ettevõtetes sellist positsiooni ei ole. Alustasime suurfirmade antud valdkondade kontaktide otsimisega. Paraku väga palju infot kontaktide kohta interneti teel me ei leidnud ning seetõttu pidime omajagu kirju saatma info meilidele, mille vastamise marginaal on tihtipeale väga madal. Üpris kiiresti saime kokku 30-40 ettevõtte kontakti. Millist infot me neilt teada tahtsime? Küsimustik nägi välja umbes järgmine:
- Kas olete kuulnud testostu ehk mystery shopping meetodist teeninduskvaliteedi hindamiseks?
- Kui jah, kas olete seda kasutanud?
- Kui jah, kas teostate seda ise või tellite sisse?
- Kui tellite sisse, siis milliselt pakkujalt?
- Kui tellite sisse, siis kuidas olete rahul antud teenuse kvaliteediga?
- Kui ei ole antud teenusest kuulnud, siis see on …(lühikirjeldus, saadav kasu jms) Kas oleksite huvitatud antud teenuse sisse ostmisest?
Vastuseid me väga palju ei saanud – see arv jäi umbes 15-20 vahele. Enamik ettevõtteid oli teenusest kuulnud, mõni üksik oli seda ise organiseerinud ning enamik tellisid seda regulaarselt ühelt suurimalt pakkujalt. Kuid kvaliteediga poldud üldse rahul ning neil ei olnud väga valikut seda Eesti piires mujalt ka sisse osta. Meile vastas ka üks farmaatsiaettevõtte müügi- ja turundusjuht, kes oli teenusest kuulnud, sai aru selle kasust ning oli automaatselt huvitatud meiega koostööst kui me peaksime antud valdkonda sisenema. Nii olimegi leidnud oma esimese kliendi.