11 avaliku rääkimise nõuannet parimatelt TED Talks’i kõnelejatelt
30. sept. 2016
Rahaasjad
Rahaasjad Eluhäkid
Enimloetud artiklid
- Madise juuli-august 2023 kokkuvõte 06.09.2023 13:40
- Teekond kahemiljonise investeerimisportfellini 11.01.2022 22:58
- Madise juuni 2023 kokkuvõte 14.07.2023 12:57
- Madise mai 2023 kokkuvõte 05.06.2023 23:58
- Riistvara vs tarkvara startupid: müüdid ja tegelikkus 13.07.2023 16:55
Viimased artiklid
- Madise juuli-august 2023 kokkuvõte 06.09.2023
- Madise juuni 2023 kokkuvõte 14.07.2023
- Riistvara vs tarkvara startupid: müüdid ja tegelikkus 13.07.2023
- Tulevikutööstus - järgmine buum? 27.06.2023
- Madise mai 2023 kokkuvõte 05.06.2023
Kasuta neid tehnikaid parimatelt TED kõnelejatelt oma presentatsiooni uuele tasemele viimiseks.
Selles pole küsimustki: TED Talks on tõstnud lati taevastesse kõrgustesse kui asi puudutab meeldejäävaid ja huvitavaid ärilisi presentatsioone.
Siiski leidub TED Talks’i kõnelejate hulgast ka nii talendikaid, et jätavad ülejäänutest peaaegu igava ja insipreerimatu mulje.
Mis teeb nemad nii eriliseks ja populaarseks? Asi pole ainult teemas, kuigi see on kindlasti oluline.
Siin on saladus: see mida tõeliselt head TED Talks’i kõnelejad teisiti teevad on leitav nende presentatsioonide esimestes minutites.
Kui selle üle mõelda, siis on see loogiline. Avakõne ajal on publik tähelepanelik.
Seda meeles pidades on siin viis kõige populaarsemat TED Talks’i kõnelejat (mõõdetuna lehekülgede külastatavuse järgi) koos oma publikut kaasahaaravate tehnikatega.
1. Sir Ken Robinson
Nõuanne 1: Kasuta ennast taunivat huumorit barjääri madaldamiseks
Erinevalt paljudest teistest TED Talks’i kõnelejatest pole Robinson’il dünaamilist füüsilist olekut. Enamgi veel, kuna ta on akadeemik, siis ta peab ületama eelduse, et ta ilmselt annab igava loengu.
Seega ta avab oma kõned väikese naljaga enda ja laiemalt haritlaste kulul. Niimoodi enesekriitilise huumoriga alustades tekitab ta kõigis mugavama enesetunde ning publik on kuulamisaltim.
Nõuanne 2: Haagi enda juttu isiklikke kogemusi
Oma huumoris seostab Robinson oma isiklikke kogemusi konverentsi osalejate omadega. See inimlikustab teda veelgi ja toob ta publikuga samasse kooslusesse.
Robinson suuda publikuga nii tugeva sideme luua, et ta ei vaja graafilisi visualisatsioone oma seisukoha selgitamiseks. See näitab kui hästi ta suudab kuulajate tähelepanu hoida.
2. Amy Cuddy
Nõuanne 3: Pane publik koheselt tegutsema
Avaliku rääkimise põhiline eesmärk on veenda publikut otsust tegema. Veenda neid liikuma sealt, kus nad hetkel on, sinna kuhu sa tahad, et nad läheksid.
Cuddy alustab publiku füüsiliselt liikuma panemisega luues sellega momentumi mõtteliseks liikumiseks, mida ta neile ette näeb. See on loovam viis võrreldes vähem andekate kõnelejatega.
Nõuanne 4: Loo põnev meeleolu
Oma esimeste lausetega lubab Cuddy oma publikule, et nad õpivad midagi tähtsat hiljem presentatsiooni ajal. See paneb publiku tähelepanelikumalt kuulama, muidu nad võivad lubatud tarkusetera maha magada.
Pane tähele kui kavalalt Cuddy 4-ndat ja 5-ndat nõuannet kokku segab. Põnev lubadus annab liikumisele lisatähendust, samal ajal kui liikumine aitab lubaduse tähtsusel “lukustuda”.
3. Tony Robbins
Nõuanne 5: Väljenda kirge oma teema kohta
Robbins on enamasti ülimalt poleeritud väljanägemisega, isegi kui ta on tavapärastes riietes. Tema kirg oma materjali kohta hakkab silma. Ta on energeetiline ja keskendunud, ilmselgelt jagamas võimalikult palju väärtust lühikese aja jooksul.
Nõuanne 6: Sea sobivad eeldused
Tagasihoidlikumal moel kulutab Robbins esimesed minutid dekonstrueerides publiku võimalikke eelarvamusi enda suhtes, keskendudes nende tähelepanu samal ajal sellele, mis nad temalt potentsiaalselt õppida võivad.
Erinevalt Robinson’ist, kes õrnalt madaldab barjääre enda ja publiku vahel, Robbins lihtsalt raiub nendest barjääridest läbi, et oma seisukohti avaldada. Mõlemad tehnikad toimivad; kasuta seda, mis sinu iseloomuga sobib.
4. Brene Brown
Nõuanne 7: Alusta asjakohase nalja, anekdoodiga
Nagu Brown oma avakõnes mainib, siis ta on jutuvestja, seega ta alustabki (ja teeb seda kõne vältel jätkuvalt) lugude rääkimisega. Jutustustel on tugev jõud, sest inimesed on geneetiliselt programmeeritud mõtteid narratiividesse seadma.
Siinkohal on oluline, et tema kõne alguse anekdoot on otseselt seotud tema enda ja edasiantava sõnumiga. See on vastupidine vana (halva) nõuandega, et sa peaksid presentatsiooni naljaga alustama.
Nõuanne 8: Kasuta kehakeelt ülemineku signaliseermiseks
Brown liigub veatult oma sissejuhatava anekdoodi juurest põhilise tekstini. Tema näoilme ja kehahoiak muutub, andes publikule märku, et “nüüd on aeg tõsisemaks muutuda”.
Sellised visuaalsed märguanded aitavad publikul materjali paremini mõista, umbes nagu rõhukohad lausetes. Ilma nendeta võib isegi suurepärane kõneleja jätta kehva mulje.
5. Dan Gilbert
Nõuanne 9: Alusta üllatava fakti või statistikaga
Gilbert juhatab oma TED Talk’i sisse ootamatu faktiga, mis on otseselt seotud tema üleüldise sõnumiga ja kasutab selle fakti raamimiseks kontrasti (20 minutit versus kaks miljonit aastat), muutes selle niimoodi veelgi olulisemaks.
Üllatavad faktid haaravad mõlema ajupoolkera tähelepanu. Vasaku poolkera neuronid ütlevad “jess, siin on üks fakt, mida meelde jätta!”, samal ajal, kui parema poolkera neuronid ütlevad “vau, see on nii imelik!”
Nõuanne 10: Kasuta visuaalselt haaravat graafikat
Gilbert tugevadab koheselt oma üllatavat fakti kahe pealuu pildiga, mis kinnistab nii informaatilist sisu (vasaku ajupoole jaoks) kui emotsionaalset sisu (parema poole jaoks).
Tabades korraga mõlemat ajupoolkera suudab Gilbert püüda publiku ettekujutlusvõimet ja huvi, kuigi ta on alles presentatsiooni esimese 30-ne sekundi juures.
Nõuanne 11: Lihtsusta, lihtsusta, lihtsusta
See on oluline kõigi TED Talks’i kõnelejate jaoks, aga eriti Gilbert’ile, kes on keeruliste ideede lihtsasti mõistetavateks osadeks jagamise meister.
Kui sa vaatad ükskõik millist suurepärast TED Talk’i, siis sa märkad, et kõnelejad ei “uurista” detailides ega kasuta üldtuntud vaateid. Selle asemel nad lihtsustavad ilma pealiskaudseks muutumata.
Ilmus algselt: Inc.com lehel: Avalik rääkimine